Omgaan met hardloopblessures

 

Stel, je bent lekker aan het trainen voor je halve marathon in het najaar en opeens voel je een pijntje in je lichaam. Meteen gaat de gedachte door je hoofd “oh help, heb ik een (beginnende) blessure” of “hoe moet ik nu verder trainen?” Vaak kun je zelf meehelpen aan een voorspoedig herstel. Hieronder vind je een aantal tips:

  • Allereerst rust. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar vaak wordt dit nog vergeten.
  • Denk aan de ondergrond waarop je loopt. Loop je regelmatig op het asfalt? Loop dan een keer op een bospad. Waarom? Lopen in het bos geeft meer demping dan lopen op het asfalt.
  • Denk aan alternatieve trainingen. Spring een keer op de fiets of ga een stukkie zwemmen.
  • Bouw rustig op. Bouw eerst je duurvermogen op en daarna pas je snelheid (elke week/ lange duurloop niet meer dan 10% erbij. Plan elke 3/ 4 weken een relatieve rustweek in). Ga vooral geen trainingen inhalen!
  • Houd je aan de 80 – 20 regel. Loop 80% van je trainingen langzaam en 20% snel. Waarbij het langzame tempo ook echt langzaam is, en van begin tot eind van je training comfortabel aanvoelt. Het snelle lopen doe je op hoog tempo tijdens je intervaltrainingen.
  • Houd een hardloopdagboek bij. Het klinkt misschien suffig, maar het bijhouden van een dagboek kan leiden tot waardevolle inzichten.

Dit zijn slechts enkele tips waar je rekening mee kunt houden. Mocht je toch nog vragen hebben of advies willen? Dan kun je ook een afspraak maken met Paul. Hij is onze sportfysiotherapeut aan huis.

 

Zie je een foutje in de tekst?
Laat het ons dan weten. Dankjewel!